Dvoutaktní (zážehový) spalovací motor je pístový spalovací motor, jehož pracovní cyklus proběhne za jednu otáčku klikového hřídele neboli během dvou zdvihů pístu proběhnou čtyři pracovní fáze a směs paliva a vzduchu ve válci je zapálena elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka.
Na rozdíl od čtyřtaktního spalovacího motoru obstarávají přívod zápalné směsi místo ventilů píst a kanály. Píst při svém pohybu otevírá a zavírá kanály.
Popsaný cyklus lze velmi jednoduše realizovat otvory a kanály ve válci, které jsou střídavě odkrývané a zakrývané hranou pohybujícího se pístu. Proto dvoutaktní motor nepotřebuje složitý rozvodový mechanismus, je jednoduchý, spolehlivý a levnější.
Z použitého pracovního cyklu vyplývají další výhody:
· vyšší objemový výkon,
· menší výkonová hmotnost,
· rovnoměrnější průběh točivého momentu.
I když většina automobilů a motocyklů má čtyřtaktní motory, stále existuje několik motocyklů s dvoutaktními motory. Také mnoho dalších strojů používá dvoutaktní motory - například:
Palivo do dvoutaktního motoru je v podstatě bezolovnatý benzin smíchán s dvoutaktním olejem. Poměr směsi oleje a paliva by měl být uveden v návodu k obsluze zařízení, kterého se to týká.
Olej v palivové směsi do dvoutaktního motoru je mimořádně důležitý při mazání vašeho motoru, protože dvoutaktní motory nemají zvláště nádrž na olej. A bez oleje riskujete zničení motoru.
Klasický benzin do většiny motorů je bezolovnatý benzin, který by rapidně mohl snížit životnost vašeho dvoutaktního motoru. Toto je nesprávné palivo pro dvoutaktní motor, protože neposkytuje požadovanou kvalitu mazání.
Je téměř zaručeno, že vynucením chodu motoru bez správného mazání docílíte trvalého poškození pístu a válců. Bohužel vyměnit tyto díly může být složité a pořádně nákladné. Dá se tomu tak předejít pouze správně připravenou směsí v kombinaci benzínu a oleje.
Pro začátek je třeba říci, že každý stroj vyžaduje specifický poměr oleje a benzínu. U zahradní sekačky tomu tak může být určitá hodnota, ale u motorové pily se může o dost lišit. Tento poměr vždy naleznete v návodu k obsluze stroje nebo na víčku nádrže. Někdy se může u motorů v záběhu požadovat jiný poměr ředění, například 1:33, než po záběhu – po něm například 1:40.
Poměr vždy určuje, kolik oleje je třeba nalít do benzínu. Pokud máte ředit benzín olejem v poměru 1:50, znamená to, že na 50 litrů benzínu potřebujete 1 litr oleje. Na jeden litr benzinu je to potom 20 ml.
Pamatujte na to, že směs musí být namíchána co nejpřesněji, abyste do ní nedávali příliš mnoho nebo příliš málo oleje. Pokud do benzínu přidáte příliš mnoho oleje, může to zastavit motor, vytvářet nahromadění uhlíku a vyfukovat kouř, který je obzvláště nepříznivý pro životní prostředí. Pokud však přidáte málo oleje, časem se váš motor trvale poškodí.
Pokud pro svůj motor nenajdete konkrétní poměr, pro dvoutaktní poměry se akceptuje průměrný poměr 40:1. To je 125 ml dvoutaktního oleje na 5 litrů paliva.
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024